Ingen vila och sömn

Har verkligen inte fått någon sömn i natt, hostat hela natten... Har vart lite förkyld på senaste tiden och i natt var hostan olidlig. Sedan har man varit i skolan hela dagen. Börjar kl 08.00 fyra dagar i veckan och då måste jag gå upp kl.06.00, med tanke på att jag inte är så morgonpigg av mig så är detta inte uppskattande...Helt slut idag!
Köpte mig precis lite "streetmat" Älskar det! Det är folk som steker ris och nudlar vid gatan. Varje portion kostar 5 yuan (5kr) och då är en portion vädigt stor. Jag brukar kunna äta av samma portion två gånger och då är jag ändå ganska stor i maten :P Snabbt, smidigt, ekonomiskt och gott! Vet dock inte hur bra maten är, men jag har i alla fall inte dött än :P
Om en och en halv vecka så har vi prov. Egentligen är jag väl inte så orolig. Jag tror inte att det blir så farligt. Men det gäller bara att komma ihåg alla kinesiska karaktärerna. Mitt problem är nog inte grammatiken än så länge, men tycker det är lite jobbigt att memorera alla karaktärerna och tonerna.
När vi läste högt i boken idag så sa läraren högt till alla i klassen "许爱婷 (mitt kinesiska namn) har ett väldigt flytande och bra uttal, ni andra läser fortfarande inte flytande" Så valde hon ut mig och en annan kille i klassen (också kines med bra kinesiskt uttal) till att läsa en dialog i boken, så sa hon " lyssna noggrant nu när de läser" Så himla pinsamt två kineser som läser nybörjarkinesiska :P Sedan tycker jag inte att mitt uttal är så bra än, men jämfört med det andra så antar jag att man ligger ganska bra till. Sedan är det självklart lättare att läsa från boken när man har allt framför sig än att hålla en riktig konversation. Då känns det som att tungan låser sig :/   

Längtar så tills provet är över! Det första jag ska göra efter provet är att göra det efterlängtade besöket på Shanghai Zoo och shoppa massa, kommer ju inte inte hinna göra det i veckan liksom ;)


Kommentarer
Postat av: YJ

"Vet dock inte hur bra maten är, men jag har i alla fall inte dött än :P "



"Har verkligen inte fått någon sömn i natt, hostat hela natten"



Öööh... :D

2010-10-25 @ 16:00:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0