Julfirandet och hårklippning

Det blev ett ovanligt julfirande i år. Jag och några vänner hade bokat bord på en indisk restaurang, väldigt mysigt ställe. Efter att ha ätit och druckit gott fortsatte vi kvällen hos Eric och Nathalie. Lite senare var det dags att dra sig vidare, denna gången blev det Babyrichy. Ingen av oss hade varit där innan så vi tänkte därför se vad stället hade att erbjuda. Eftersom det var julafton så var det väldigt många ute, vi köade en halvtimme innan vi kom in. Tyvärr var stället en besvikelse. Det var väldigt trångt och många var väldigt fulla. Musiken var bra, men spelades dock alldeles för högt. Vi bestämde oss för att åka vidare till G+. Där var det också sådär.. jag tyckte att det var alldeles för mycket folk ute, vilket egentligen var väntat eftersom det var julafton, men för min del kändes det inte som man dansade utan endast stod och trängdes på en liten yta. Men visst hade jag ändå en trevlig julafton.
Dagen efter var jag dock väldigt seg och hade laddat upp en heldag framför datorn i sängen, men så blev jag bjuden på middag hos Eric och Nathalie. De bjöd på grillad kyckling, mums! Har inte ätit vanlig grillad kyckling sedan jag var i Sverige, kände mig helt överlycklig. Tänk att så enkel mat kan vara såå gott!;)

Idag fick jag för mig att klippa mig, för att vara fin inför imorgon, det är ju ändå nyårsafton då... I Sverige brukar jag se fram emot att klippa mig, men här har jag bara ångest. Min kompis hade lovat mig att vara med för att underlätta så att det inte blev allt för stora missförstånd med språket, det gällde ändå mitt hår. Jag försökte beskriva för honom och bad även min kompis att tala om för honom att jag INTE ville att håret skulle vara prydligt och rakt så som de flesta kinestjejer har, utan att jag ville ha uppklippt och flisigt över hela håret. Under tiden som han klippte märkte jag redan att det inte var så jag ville ha det, var så frustrerad och såg bara hur mer och mer hår föll till marken. Kände mig helt hjälplös! Jag ville bara skrika, "det är inte så här jag vill ha det" Men jag visste inte hur jag skulle förklara för honom, och min kompis visste heller inte riktigt hur man skulle förklara det på kinesiska.
Det slutade som jag trodde, att han fönade mitt hår alldeles rakt och prydligt, så som majoriteten av kinestjejerna har här, jag hatar det! Dessutom klippte han det alldeles för kort, halva håret kändes i stort sett borta. Jag bad min kompis åter igen förklara  för honom att jag abslout inte ville ha håret sådär prydligt och rakt. Men det verkade inte riktigt som han förstod, när sedan en av killarna som jobbade där gick förbi så pekade jag på honom och förklarade att det var så jag ville ha det, olika längder och flisigt i hela håret. Då började han äntligen att fatta och fick fart på saxen. När han var klar en andra gång, så kände jag ändå att det var hyfsat så som jag ville ha det, men fortfarande för kort. Men men, får hoppas på att det växer ut snabbt och att jag vänjer mig.
Har i alla fall kommit fram till att jag hatar att klippa håret här, språksvårigheterna är en stark bidragande faktor. Imorgon blir det i alla fall till att köpa vax!


Julafton

 

Eric och Nathalie

 

 

Middag hos Eric och Nathalie på juldagen

 

Här går saxen lös

 

Mitt långa hår :(

 

Efter

Kommentarer
Postat av: Lena

Jag tycker iallafall att du blev jättefin i håret!! =) puss

2010-12-31 @ 13:27:31
Postat av: AndY

du är jätte söt i din nya frisyr

2011-01-13 @ 04:24:04
Postat av: ay

din snygga människa!

2011-01-13 @ 23:51:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0